innlegg


torsdag 17. mai 2012

Dag 20 i retten, lillebror vitner.

Idag brakte turen til Oslo tingrett der Glenn Martin vitnet.
Han gjorde en knalljobb, og jeg er så stolt av han <3

Dagen startet med at jeg ble vekt av Glenn Martin. Jeg har sovet hos mamma inatt, slik at jeg skulle slippe å stå opp altfor tidlig. Dog ble det til at jeg stod opp i 7 tiden.
Vi kjørte til nærmeste togstasjon, og tog derfra toget inn til Oslo Nationalteater.
Da vi kom fram til Oslo Tingrett, møter vi psykologen til Glenn Martin, og bistandsadvokaten, Elisabeth Hagen og vi får adgangskortene slik at vi kan komme inn i tinghuset.
Klokken er ca 10:20, det er pause og vi løper fort ut igjen for å ta en siste røyk før det hele starter.
Klokken viser 10:40, og det er klart for at Glenn Martin skal vitne.
Vi går inn i sal 250, setter oss på raden bak pressen på venstre side, dommeren kommer inn, og vi reiser oss.
Rett etter blir Glenn Martin ført inn i salen. (en bitteliten tabbe herfra, siden Gm ombestemte seg på vei til tingretten. Han ønsket ikke å ha "den falske politimannen" i salen mens han vitnet)
Etter er par minutter med spørsmål fra Hagen ang dette og kommentarer til dette, blir ABB ført ut av salen og inn i et annet rom der han ser direkteoverføring fra sal 250.

Glenn Martin er kjempe nervør, kvalm og klam, men fra min synsvinkel, virket det som om han hadde det "helt greit"

Aktor Engh begynner å spørre Glenn Martin, og han svarer etter beste evne. Han gjorde en kjempe jobb, til tross for at han var kjempe nervøs.

Hele forklaringen til alle vitnene kan dere lese HER. Vitneforklaringen til Glenn Martin starter 10:49.

På slutten av vitneforklaringen spør Elisabeth Hagen om Glenn Martin har noe å tilføye.
Glenn Martin svarer at det har han.
Da Gm leste avhøret til ABB på kontoret hennes, (fra lillesalen), forteller ABB at han husket en gutt som blødde veldig fra halsen. Han trodde han var død, så derfor tok han ikke oppfølgingsskudd på han.
Da Glenn Martin leste dette, flirte han "HAHA, jeg lurte deg!"
Glenn Martin forteller dette i retten, og dermed så begynner de aller fleste å flire.
Det var litt godt med bittelitt latter etter en tung vitneforklaring.


Etter at Gm er ferdig med å vitne, er det lunsj-pause.
Vi spiser en ikke så altfor bra lunsj på Sjakk Matt ved siden av Oslo Tinghus.
Vi skravler og koser oss, smiler og klemmer, ler og svever av at det endelig er over. Nå trenger vi ikke å grue oss, tenke på at det kommer til å gå dritt.. Nå er vi ferdige. Glenn Martin er ferdig!

Da lunsjen er over, følger mamma og jeg etter Elisabeth Hagen inn i sal 250 igjen. De andre blir igjen på Sjakk Matt.
Når vi går inn i rettsalen, noe forsinket pga sikkerhetskontrollen, sitter hoveddommeren å prater om noe kringkastningsgreier.
Jeg fikk ikke helt med meg hva som ble sagt eller spurt eller kommentert om, for det eneste jeg klarte å fokusere på, var ABB.
Jeg kikket lenge på han og tenkte at "jeg føler ingenting. Jeg føler hverken sorg, sinne, glede.. Ingenting."
Jeg fortsetter å se på han, og ser at han snur seg litt mot salen. Han ser på alle og enhver i salen, og ender opp med å rette blikket mot meg. Vi hadde øyekontakt en liten stud. Jeg tenker at "jeg skal ikke snu meg." Det varte kanskje ikke så lenge, men det føtes som en evighet, så snur han seg igjen og ser ned i bordet. Om han sitter å skriver eller bare ser ned, aner jeg ikke.

Retten heves etter noen å minutter, og vi går ut igjen.
Vi møter de andre, og ender opp med å sprade og utforske Carl Johan's gate. Mamma og meg, og de andre i ett følge. Deilig å tilbringe litt tid med mamma alene. Det er ikke så mye tid til sånt lenger.
Vi shopper (rettere sagt, JEG shopper) og vi har det kjempe koselig. Vi svever neddover gaten og lettet over at vi snart skal hjem igjen.
Den gang ei.
Vi spiser en aldeles bedre middag på Yaya's. Himmelsk! Ei heller dyrt, så dit skal jeg igjen!!

Vel hjemme igjen. Rundt 20:30 var jeg hjemme i min egen leilighet igjen. Så deilig!
Men slappe av?
Neida.
Jeg hadde jo glemt å sette på klesvasken, så jeg måtte hive meg rundt og sette på den sånn at Scott og jeg har noe å ha på oss på 17 mai.
Da det var gjort, kunne jeg satt meg ned.. Men den gang ei.
Jeg satte igang med trening jeg da, for jeg har jo tross alt kjøpt meg nye treningsklær OG pulsklokke igår, så det måtte jeg jo teste ut :) Fornøyd? Ja.
Det ble 40 min på wii fit, 10 min på Elli og 4 min på Abben :) Det er helt greit etter en såpass lang dag som dette!


*over og ut, kaffegrut*

2 kommentarer:

  1. Så var det over. Jeg har tenkt på dere idag.
    Godt å høre at det ble en fin dag, tross alt. <3
    Nå håper jeg du får sove i natt, og at et kapitell er lukket slik at dere kan gå videre på den tunge veien. Masse klemmer herfra <3

    SvarSlett
  2. Jeg leste vitneforklaringen til broren din på nettet mens det pågikk.
    Veldig sterkt av han!
    Men håper at dere kan legge det bak dere og se framover nå.

    SvarSlett