innlegg


onsdag 24. april 2013

Er det så forbanna viktig da?















Nå føler jeg at jeg er godt igang med blogging igjen.
Jeg setter evldig pris på kommentarene deres - Det er ikke så mange, så keep up =)

Arnt Sæther spør; Er glede viktig og Er det viktig å være glad?
Noen sier at "ja, men det er jo samme spørsmål bare formulert på en annen måte".
Andre vil kanskje si "nje, det er ikke så viktig, bare en smiler og ser glad ut, så spiller det ingen rolle hvor viktig glede er".

Jeg tror at glede er vel så viktig som å være glad.
Jeg har glede hele tiden i livet mitt; Jeg har Scott, Even, en familie som bryr seg og som viser det og få fantastiske venner som virkelig har vært der for meg. Jeg vet hvem som faktisk er mine venner etter alt som har skjedd.
Men selv om jeg har alt det, så betyr det ikke at jeg er like mye glad.
Jeg har mye jeg strever med i hodet mitt, mye jeg går rundt å tenker på som kunne vært bedre eller som burde vært bedre. Hvorfor jeg har havnet der jeg er nå, når det gjelder både det ene og det andre.
Det er tanker jeg kun deler med mine aller nærmeste, så det deler jeg ikke på bloggen akkurat nå, men kanskje en annen gang når ting går litt mer på skinner og er bedre enn det er nå :)
Men når tankene går over på det som faktisk er positivt ved de kjipe tankene, så kommer smilet tilbake.
Det ekte smilet som viser at jeg er glad. Det smilet som er så ekte at det lyser ut av øynene mine.
Og når jeg smiler med det ekte smilet, ser jeg at stemningen rundt meg forrandrer seg, og jeg får lyst til å gjøre ting. Ting jeg ikke har lyst til når jeg tenker, fordi jeg vet at det jeg gjør når jeg er glad, det vil ikke forrandre på hva jeg føler der og da. Det gjør det ikke bedre.

Et eksempel; du er på jobb og har en kjip dag. Si du jobber i skranka på et hotell. Du er drittlei av å jobbe der og ser at skranka er full av papirer, nøkler til rommene, penner etc flyter litt på pulten. Gjør du noe med det når du har en kjip dag? Jeg hadde ikke gjort det hvertfall. Men når du kommer på jobb dagen etter....glad.. Hva gjør du da? Jeg hadde hvertfall ryddet pulten, sortert og kanskje hatt lyst til å pynte litt med blomster, lys og kanskje et bilde av sønnen min og kjærsten min sånn at jeg kontinuerlig kunne se på dem. Også når jeg var på jobb... 


Den forskjellen som viser seg (hvertfall på meg) når jeg har en kjip dag og en bra da.. stor forskjell.

Men er det så forbanna viktig å være glad hele tiden?
Jeg syns ikke det jeg.
Hadde jeg vært glad hele tiden, så tror jeg at jeg hadde hatt vanskeligheter med å kunne sympatisere med andre og deres problemer, sorger og frykter. Da hadde vi ikke hatt noe å prate om...

Så ja. Glede er viktig fordi det sier at vi har det bra med det livet vi har.
og ja, det er viktig å være glad, for det viser både oss selv og andre at vi har det bra.
Det ekte smilet som lyser opp en mørk labyrint, vil hjelpe deg ut av den, og i enden ser du hvor gjensidig gleden din blir jo mer følelser du klarer å vise for din glede!

Hvis du syns glede og det å være glad er viktig; hvorfor syns du det?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar