innlegg


torsdag 25. april 2013

Minnesmerke for 22 juli 2011

Jeg stiller ingen spørsmål til leserne når det kommer til denne saken her, for jeg vet at mange av dere er passlig lei av dette temaet, men likevel er det viktig for meg å uttrykke hva jeg føler, mener og tenker om nettopp 22 juli 2011.
Dere må gjerne dele deres meninger og tanker rundt dette, men det stilles ingen spørsmål til dere denne gangen :)

Nå har det vært endel snakk om hvor det skal plasseres minnesmerke for 22 juli.



Et midlertidig minnested i Regjeringskvartalet og et permanent minnested i Hole kommune skal stå
ferdig 22 juli 2015. 
Og minnesmerke skal, såvidt jeg har fortstått, bli laget av en random kunstner, som i mine øyne vil tjene penger på vår sorg etter den grufulle dagen. 










Min mening om dette?
Jeg syns ikke en random kunstner har noe med dette å gjøre. Og hvertfall ikke tjene penger på 22 juli.
I mine øyne faller det seg naturlig å bruke jernrosene som er blitt laget av en hel verden som minnesmerke.
En hel verden av smeder har sendt inn mange tusen jernroser til Bærums Verk for å vise sin sorg og sin medfølelse og omtanke til alle oss som mistet og fikk hjem våre fysisk og psykisk skadde familiemedlemmer. 


Hvor skal minnesmerke plasseres?
Jeg er forsåvidt enig i at Regjeringskvartalet og Hole skal ha, men jeg syns Domkirken i Oslo burde fått jernrosene, for det var nettopp der rosene fra en hel nasjon og verden ble lagt.
For det er nettopp der folk til dags dato kommer å legger ned roser.


















Jernrosene er ikke bare laget av en kunstner. Tvert imot.
Tidligere i April i år, har det kommet 30 jernroser til Bærums Verk...fra Japan!!
Med over 1000 jernroser fra hele verden kan dette bli et vakkert minnesmerke.
Et minnesmerke laget av en drøss med kjærlighet. 
Etter 22 juli, så har nettopp rosen fått en større betydning. Og rosen har blitt symbolet på 22 juli 2011.
Så hva blir vel mer naturlig enn et minnesmerke av roser?

Til slutt vil jeg bare si at jeg setter enormt stor pris på alle som har vist sin omtanke, respekt, forståelse og kjærlighet ovenfor min familie og meg etter 22 juli. Dere vet hvem dere er, og vi er evig takknemlig for at vi får ha dere i livene våre!
Tusen takk!!




1 kommentar:

  1. Det er ikke bare smeder som har smidd roser til dette. Veldig mange av de som er berørt har tatt turen til Bærums verk, og smidd sine egne roser som også skal med der. Noe jeg tenker at også vi skal gjøre.
    Men jeg er helt enig med deg. Dette er ett minnesmerke som har betydning for de direkte berørte, og mange som var med oss i den prosessen.
    De som står bak prosjektet har ved flere anledninger kontaktet Oslo kommune, uten å ha fått noe svar. Det er uhørt.
    Jeg tenker at en naturlig plass for dette, hadde vært ved siden av domkirken, der alle gikk i uker å la ned blomster, og hvor det fortsatt kommer folk med blomster. Krysser fingrene for at dette blir utfallet, av noe som de fleste syns er viktig.

    KKK GID <3 <3 <3

    SvarSlett