innlegg


fredag 19. april 2013

Har du gjort en god gjerning idag?

Hvorfor er glede så vitkig egentlig?
Kan vi ikke bare forholde oss og leve med oss selv uten å gjøre en innsats for at andre skal ha det bra?

Å glede et annet menneske ved å bare være deg selv, å vise et annet menneske at de er verdt noe uten å bruke ord; det er glede!

Idag har jeg til en forrandring sett film. Det er ikke så ofte skjer om dagen.
Tålmodigheten til å sitte rolig såpass lenge er ikke tilstedeværende, men siden jeg skulle fikse negler idag, ble det til at jeg satt pent og rolig til lakken tørket.
A thousand words med Eddie Murphy var en veldig bra film. Klisjè, men bra.
Den hadde en knallfin moral, som nettopp handler om glede.
Eller... slutt å si det du setter pris på. Heller vis det! Og det er det ikke så mange som gjør desverre.
Nå skal ikke jeg skryte på meg noe som helst, men jeg vil tørre å påstå at den kjærligheten mellom Even og meg består i mer eller mindre å vise at vi elsker hverandre.
Ikke bare å si "jeg elsker deg", men å faktisk vise det!
Å vise eller si til noen at de er fine på håret, ser bra ut, gjør en bra jobb etc får en annen til å kjenne litt på den gleden du gir. Det er så viktig! Å se folk smile, le, sette pris på og bli satt pris på.

På foredraget om Glede fra støttegruppe-turen, snakket Arnt Sæther nettopp om dette.
At glede er viktig. Og hvor viktig er den egentlig?
Ta f.eks en arbeidsplass. Der de leier inn vaskefirma til å vaske hver dag.
Er det støv i vinduskarmen eller i detaljene på skrivepulten, så klager de. "Dette er ikke god nok jobb..."
Men sier de egentlig noen gang at de gjør en god jobb?
Tenk å bare kunne si "så flinke dere er. Dere fortjener en blomst og en kake på deling".
Hvilken motivasjon??!!













Glede er viktig. For selvbilde, motivasjon og livet.
Glede er viktig. For at vi selv skal ha det bra med oss selv, er vi nødt for å vise hvor viktig glede og omsorg er. For våre venner, familie, kjærste, barn og andre rundt oss.
Gjør en god gjerning i løpet av dagen, tenk på den følelsen du hadde da du gjorde det når kvelden er omme.
Gjør en ny gjerning dagen etter som kan gi vel så mye glede som dagen før, om ikke mer godfølelse.
Det er ikke lett å streve seg gjennom dagen kun for å glede andre, men å glede andre gir så mye glede tilbake, og derfor er det så viktig å ha den følelsen i livet ditt. I hele kroppen din!

Hva gjør du for å glede andre og hvorfor er det så viktig for deg med glede?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar